5 juli 2017

Artikel geschreven door Tino Faulhaber, Partner Cmotions en Peter Reddering, Principal Consultant Cmotions.

We bevinden ons in een markt waar (big) data als de spreekwoordelijke berg met goud wordt gezien. Ook volgen de slimme data science methoden en technieken elkaar in steeds hoger tempo op. Je zou als adviesbureau in data science en data driven business optimization kunnen denken dat je voor ieder vraagstuk wel direct generieke oplossingen kunt bieden uit al deze mogelijkheden. Niets is minder waar. Data gaat pas voor je werken als je het weet te vertalen naar de juiste inzichten in de juiste context. Daar waar het bijdraagt aan de doelen en uitdagingen die vaak specifiek zijn voor verschillende branches.

 

Gedifferentieerde branche benadering

Op basis van onze eigen ervaringen met zowel profit- als non-profit organisaties, blijkt dat er nog een behoorlijke ‘kloof’ is tussen een (latent) vraagstuk en de daadwerkelijke benodigde data en analyses om tot de juiste beslissingen te komen. Kijkend naar het toenemend aantal strategische opdrachten die wij voor onze opdrachtgevers uitvoeren, zien we dat het steeds belangrijker wordt om de markt meer gedifferentieerd te benaderen. Naast commerciële organisaties richten we ons in toenemende mate op het publieke domein zoals zorginstellingen, overheden en gemeenten. We zien dat ook hier een groeiende behoefte ontstaat om betere (strategische) beslissingen te nemen op basis van data en inzichten.

Een organisatie die nog vrij onbekend is met data science, artificial intelligence, machine learning en marketing automation ziet vaak onvoldoende de potentie van dit soort mogelijkheden. Of de organisatie worstelt nog met de vertaalslag naar concrete initiatieven en het klaarstomen van de organisatie hiervoor.

Met een gedifferentieerde branche benadering kiezen we er voor om onze dienstverlening nog ‘dichter’ bij onze opdrachtgevers te brengen. Naast oplossingen die we bieden voor vraagstukken die in veel branches terugkomen, zoomen we daarnaast in op de specifieke uitdagingen in een bepaalde branche en welke waarde we daar met data en data gedreven handelen in kunnen bieden.

 

 

Overheid

De overheid bijvoorbeeld verzamelt en verwerkt gegevens over burgers vanuit haar natuurlijke bedrijfsvoering. Denk hierbij aan telefonische contacten, beslissingen, bezwaarzaken en interacties op de website. Door deze data om te zetten in kennis over het traject dat burgers daarbij doorlopen ontstaat de mogelijkheid om processen efficiënter én klantgerichter te maken. Met onze overheid propositie zorgen we ervoor dat burgers maar eenmalig informatie hoeven op te geven, treffen zij online informatie die voor hen op maat is gemaakt en wordt redundante uitvoering van werkzaamheden voorkomen. Lees meer over de branche-specifieke propositie Overheid.

 

Zorg

In de zorg bestaat een behoefte aan meer inzicht in de herkomst van patiënten om met dit inzicht vervolgens de instroom te kunnen beïnvloeden en een betere inschatting te kunnen maken van de zorgproductie. Ook verschuift de focus steeds meer van alleen het ziekenhuis naar de gehele zorgketen, waarbij behoefte is aan betere inzichten in de totale keten. Met onze ‘Verwijzingsscan’ en ‘Zorgproductie voorspelmodellen’ realiseren we een patiëntgerichte benadering en kunnen resources optimaal worden ingezet. Lees meer over de branche-specifieke propositie Zorgaanbieders.

 

Samen met de opdrachtgever

In de komende periode gaan we deze markt- en klant benadering verder door ontwikkelen. Samen met onze opdrachtgevers, als een continu proces om nog beter bij hen aan te sluiten en bij de uitdagingen in specifieke branches. Wij verwachten dat organisaties die zich oriënteren op data gedreven werken zo een nog scherper beeld krijgen van, wat (big)data concreet voor hen kan betekenen. Niet alleen bij commerciële partijen maar juist in het publieke domein is deze ‘vertaling’ van belang om de juiste stappen te zetten en in actie te komen.

Contact

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Peter Reddering of Tino Faulhaber via onderstaande contactgegevens.

Peter Reddering, Principal Consultant
+31 6 50 60 50 01
p.reddering@cmotions.nl

Tino Faulhaber, Partner
+31 6 15 01 32 38
t.faulhaber@cmotions.nl