Duurzaam onderscheidend in een prijsgedreven markt

Duurzaamheid staat centraal, de consument verandert steeds meer in prosument en er ontstaat een nieuwe marktdynamiek. Dat vraagt van de Nederlandse energiesector om een nieuwe koersbepaling.
Een koers naar een klantgerichte en CO2 -arme toekomst, waar het creëren
van nieuwe producten en diensten centraal staat.

Doelen

Omzet

Winst

Kosten

Acquisitie

Cross- en upsell

Behoud waardevolle klanten

CtA/CtR/CtS

Data is de ultieme brandstof voor het toekomstige businessmodel van energieleveranciers, waarin duurzaamheid, innovatie en hyperrelevantie centraal staan. Dankzij data science en machine learning is het mogelijk grote hoeveelheden data realtime te analyseren en toe te passen in relevante klant- en bedieningsconcepten voor individuele consumenten of zakelijke klanten via verschillende kanalen.

Klant ontwikkelingen

  • Digitalisering
  • Beter geïnformeerd
  • Minder loyaal
  • Milieubewuster
  • Meer comfort

Branche ontwikkelingen

  • Meer spelers / aanbieders
  • Ontwikkeling energietarieven
  • Groei Value Added Services
  • Duurzame energiebronnen
  • Energieakkoord

Uitdagingen

Data als nieuwe brandstof

Relevant & onderscheidend

Compliancy (wet- & regelgeving)

Nieuwe verdienmodellen

Klantbehoud & loyaliteit

De energiemarkt kenmerkt zich de afgelopen jaren door de toetreding van relatief veel nieuwe spelers en switchgedrag van klanten. Daarnaast worden duurzame energie en digitalisering steeds belangrijker en zorgt dit voor nieuwe kansen in een relatief homogene markt.