10 mei 2017

Artikel geschreven door Jeroen Kromme, Senior Consultant Cmotions.

Je bent een marketeer in een organisatie met een Marketing Intelligence club. Je krijgt een model waarbij bepaalde klanten als high-potential worden gemarkeerd voor een bepaalde campagne, maar hoe weet je nou wat ervoor zorgde dat juist deze klanten als relevant worden beschouwd? En hoe krijg je vervolgens een beter beeld van deze high-potentials om ook de communicatie en propositie op de doelgroep af te stemmen? Elke keer de vraag aan een analist stellen kost veel tijd, waarbij de uitkomsten vaak weer nieuwe vragen oproepen, die ook weer tijd kosten. Je zou het liefst zelf wat verkennen, slicen en dicen om zo inzichten op te halen.

Wij zien een trend ontstaan waarbij het beantwoorden van een simpele analysevraag steeds vaker bij de vrager zelf gaat liggen. Dit heeft als gevolg dat de rol van de analist / scientist ook verandert, naast het modeleren, wordt het ook zijn taak om marketeers in staat te stellen zelf hun vragen uit te kunnen zoeken. Op een huidige project bij een verzekeraar zitten energieke marketeers met een onuitputtende honger naar informatie. Voor deze verzekeraar hebben we een aantal churn, cross- en upsell modellen ontwikkeld. Elk model dat we hebben gebouwd komt automatisch in een dashboard terecht. In dit dashboard staat alle benodigde informatie voor de marketeers om business cases op te stellen en de optimale selectiegroottes te bepalen. Vervolgens kan de marketeer naar hartenlust alle klanteigenschappen van de gekozen selectie vergelijken, met de rest van de base, om zo een goed beeld te krijgen van de high-potentials.

We zien dat dit dashboard leidt tot:

  • Meer vertrouwen in de modellen doordat de inzichten het tastbaarder en transparanter maakt.
  • De selectiegrootte geoptimaliseerd wordt, doordat er beter onderbouwde business cases gemaakt kunnen worden.
  • Tijd bespaard wordt doordat de marketeers de analisten niet om informatie hoeven te vragen en vervolgens daarop moeten wachten.
  • Scherpere proposities en communicatie worden neergezet doordat er meer grip is op wie er precies is geselecteerd.

Om een idee te geven van hoe dit werkt hebben wij dit dashboard gebouwd met een door onszelf gesimuleerde dataset van sauna gebruikers.

 

Contact

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Jeroen Kromme via onderstaande contactgegevens.

Jeroen Kromme, Senior Consultant

+31 6 43 58 59 92

j.kromme@cmotions.nl