29 september 2016

In ons vakgebied van data analyse zien we de veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. De ene hype is nog niet over zijn piek heen, of de volgende vijf melden zich alweer. Te midden van al deze hypes worden de ware ontwikkelingen en trends soms aan het oog onttrokken; door al deze hype-bomen is het vaak lastig het ontwikkel-bos te zien. Omdat Cmotions jou wil helpen met focus aanbrengen in wat nu echt bestendig is en aandacht verdient om jouw bedrijf naar een hoger plan te brengen, hebben wij een overzicht gemaakt van de belangrijkste trends op het gebied van analytics en data science. In onderstaand filmpje stippen wij ieder van deze trends kort aan.
Hebben wij met dit filmpje jouw nieuwsgierigheid gewekt? Lees dan vooral de rest van deze blog ook nog even door, hierin geven wij de trends nog net even iets meer handen en voeten.

 

 

Er is sinds het begin van de digitale revolutie veel veranderd. Innovaties weten de markt steeds sneller en met veel minder eigen investeringskapitaal te bereiken, productlevenscycli gaan steeds sneller, klantbehoeften veranderen razendsnel. Onderscheid maken is relevanter geworden, klanten zijn meer geïnformeerd en kritischer dan ooit tevoren. De rol van data hierin heeft alles te maken met ‘grip’ krijgen op razendsnelle ontwikkelingen en het pakken van kansen die letterlijk binnen milliseconden weer verdwenen zijn. Data is randvoorwaardelijk om te kunnen sturen, inzichten te realiseren en te optimaliseren. Het gebruik van data is daarom ‘De nieuwe werkelijkheid’ geworden in het huidige ondernemen; de grondstof van concurrentieel voordeel. Maar wat zijn nou de belangrijkste trends als het gaat om sturen op data? Daar willen wij jou in deze blog graag in meenemen.

 

Data als strategie

Nu de strategische waarde van data haast onomstotelijk vaststaat, verandert ook de verantwoordelijkheid en het management van data in een razend tempo. De bestaande ICT afdelingen zijn hier vaak niet op voorbereid en kraken in hun voegen van alle veranderende eisen en wensen van de organisatie als het gaat om gebruik, opslag en beheer van data. Binnen traditionele organisaties springen losse (big) data-initiatieven als paddestoelen uit de grond. Maar hoe kunnen we dit onder controle houden en tegelijkertijd koesteren? Wie overziet het speelveld en bepaalt wat er wel en niet kan? Het komt hierbij aan op het vanuit een strategische visie organiseren van opslag, beheer en gebruik van data. Wat willen wij bereiken, welke data is daarvoor nodig en hoe moet deze opgeslagen en beschikbaar zijn?

 

Sturen op feiten

Door de beschikbaarheid van data zien we dat de “accountability of everything” steeds verder toeneemt. Sturen op gevoel verschuift naar sturen op cijfers. Met het kunnen monitoren denken en willen we vervolgens ook kunnen optimaliseren, maar optimaliseren we wel op het juiste niveau? Voordat we kunnen starten met het stevig sturen op cijfers, moeten we eerst scherp hebben welke doelen we nastreven en welke resultaten we willen bereiken. Pas als dit duidelijk is, kan er op zinvolle wijze invulling gegeven worden aan monitoring en optimalisatie.

 

Analist of Scientist

Door de steeds grotere rol van data en daarnaast het groeiende gemak in het gebruik hiervan zien we traditionele rollen veranderen. De business kan steeds meer zelf met data, veelgebruikte inzichten en analyses vereisen geen tussenkomst van de data analist meer; de business kan het vaak zelf ook wel. Hierdoor verandert de rol van de data analist; de vragen die gesteld worden vereisen meer diepgang en andere toepassingen. Hiermee staat de data analist dichter bij de business, IT en de consument. De rol is veelzijdiger geworden en stelt andere eisen; de data analist is data scientist geworden.

 

Privacy

Als we alles willen monitoren, dan krijgen we vroeg of laat te maken met een pittige privacy discussie. Wat mag er nu wel, maar nog veel belangrijker, wat mag er nu echt niet? Door de angst voor deze ‘privacy draak’ zijn we veelal geneigd om ruim binnen de grenzen van het toelaatbare te blijven. Maar is deze draak eigenlijk wel zo groot en gevaarlijk, of is hij net zoals de monsters die vroeger onder ons bed leefden, en lijkt hij een stuk groter dan hij is? Zonder twijfel moet privacy en het beschermen hiervan voorop staan, maar zonder duidelijke grenzen is het niet altijd eenvoudig om te bepalen wat hiervoor nodig is. Met de van tijd tot tijd oplaaiende maatschappelijke discussie en de veranderende (Europese) wetgeving verwachten we niet dat dit binnen korte tijd een gelopen race zal zijn, maar we zien wel een aantal interessante bewegingen.

 

Wij geloven dat de winnaars van morgen die bedrijven zijn die hun datastromen optimaal weten in te zetten, om de klant op het juiste moment met het juiste aanbod via het juiste kanaal te verrassen en te bedienen. Data is de olie van de nieuwe economie, maar zonder de motor verandert data nooit in intelligentie. We zijn gegaan van “wat deed de organisatie?” naar “wat deed de klant?” en nu wordt het tijd voor de volgende stap: “wat gaat de klant doen?”.

Data en het toepassen van data op deze manier is een complex geheel. Van beschrijven naar verklaren naar voorspellen naar optimaliseren. Talloze databronnen spelen hier een rol, maar ook methoden, technieken, software, data opslag en data ontsluiting. Is het einde hiervan al in zicht? Wij denken van niet. Sterker nog, de complexiteit zal voorlopig alleen nog maar toenemen.

Nobody said it was easy, maar leuk is het wel!

Is na het lezen van deze blog jouw nieuwsgierigheid nog niet bevredigd, of ben je heel erg benieuwd naar een advies op maat voor jouw eigen situatie; neem dan contact op met Cmotions, we helpen jou graag verder. Voor een verdere verdieping van ieder van de vier trends adviseren wij jou om onze website en sociale media goed in de gaten te houden, binnenkort verschijnen hier blogs over de afzonderlijke trends.

Contact

Simon, Consultant

+31 33 258 28 30

info@cmotions.nl