Meer en betere zorg tegen minder kosten

De druk zit er flink op bij Zorgverzekeraars. De veranderingen in zowel de curatieve als in de langdurige Zorg gaan snel en de kwaliteitseisen nemen toe. Tegelijkertijd is er een grote politieke drang om de exponentieel toenemende zorgkosten te beteugelen. Ondertussen willen Zorgverzekeraars ook uit concurrentie-oogpunt hun klanten optimaal bedienen via alle mogelijke kanalen. Ondanks het feit dat dit steeds beter lukt, blijft de sector kampen met een negatief imago.

Doelen

Premie-inkomsten

Verantwoorde kosten

Acquisitie

Tevreden klanten (NPS)

Betere reputatie

Om de klantbeleving en de reputatie van zorgverzekeraars te verbeteren wordt nauw gekeken naar de uitvoering van hun primaire taak: het inkopen van kwalitatief goede zorg tegen verantwoorde kosten. Om de kosten van hun taakuitvoering te beteugelen staat doelmatigheid van de interne processen en het tegengaan van fraude voorop. De balans tussen de premie-inkomsten en een verantwoord kostenniveau wordt vooral bepaald door een goede inkoop van de Zorg, waarvan de complexiteit toeneemt.

Klant ontwikkelingen

  • We leven langer
  • We zijn beter geïnformeerd
  • Sociale ongelijkheid

Branche ontwikkeling

  • Innovatie in Zorg
  • Nieuwe bedrijfsmodellen
  • Druk op zorgverzekeraars

Uitdagingen

Personalisatie & omnichannel

Privacyproof licence to operate

Forecasting complexe zorgvraag

Om te kunnen innoveren en beter in te kunnen spelen op de individuele klantbehoeften kunnen zorgverzekeraars veel inzicht en toegepaste kennis ontlenen aan klantdata waarover zij beschikken. Binnen de sector zijn er stringente regels voor het omgaan met klantdata, waarvan het de vraag is of deze het klantbelang dienen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming biedt meer ruimte voor het gebruik van Big Data. Deze Big Data is ook goed in te zetten om de zorgvraag beter te kunnen voorspellen.